Alla inlägg den 3 februari 2010

Av C&M - 3 februari 2010 22:54

Svenska språket är på väg utför. Stod i kön på Willys idag och efter mig kommer en mamma med sin ca 12-åriga dotter. Dottern ser framsidan på kvällstidningarna där det står stora, feta rubriker om att snökaoset ska fortsätta och då utbrister hon med, citat, "- Men, asså, seriöst, ännu mer snö?!" Mamman reagerar ungeför som jag fast hon säger det jag tänker; (ironiskt) "Seriöst, jag vet inte".....Vad är det för uttryck? "Seriöst"?? Klart det är seriöst annars hade de inte tryckt det! Språket håller på att förfalla.


Ett annat lysande exempel är att starta var och varannan mening med; "Hallå, ...." (en person jag älskar högt gör det   ) Varför detta hallå innan man börjar prata? För att få uppmärksamhet förmodligen men det får man även utan detta "Hallå" om man börjar prata.


Och sen detta "typ", "asså", "ba", "liksom" osv. Retar mig nåt oerhört. Tyder på dåligt ordförråd och en oförmåga att vilja lära sig kommunicera på riktig svenska.


Känner mig nästan som en stofil och riktigt gammal grinig gubbe men tror nog att många tycker som jag i min ålder. Sen finns det säkert många 30+ som vill känna sig yngre och kommunicera med 25- som pratar så.


Sen ska jag inte ens gå in på nån som kallar sig "Mogi" och hittar på egna ord. Trodde det var ett skämt först men när jag sen insåg att hon var seriös så blev jag rädd. Riktigt rädd. Så borta som hon är kan man inte bli.


Men hallå, lixom.... Det är väl ba å rätta in sig i ledet typ, asså, så man hänger lixom, ba.


Råttorna från solna fick stryk idag och likaså laget från fel sida siljan....Känns nästan bättre än en Leksandsseger.


Krya på dig gumman//M


Av C&M - 3 februari 2010 14:35

Hit


//c

Av C&M - 3 februari 2010 14:17

Jaha, sjuk igen . Det är inge kul! hur kan man dra på sig två olika sjukdomar på två veckor. Fan, jag förlorar ju massa pengar på det här? Två karensdagar på en månad. Det är ju ett par tusen som försvinner. Det får bli en billig månad nästa månad.


Usch, jag har ont i hela kroppen. Det som är jobbigast med att ha feber är att jag får så jäkla ont runt bäckenet... runt nedre delen av magen. De musklerna gör så jäkla ont. Och i knäna och armvecken. när jag börjar få ont på de ställerna så vet jag att det är feber på G. Det dumma med feber är att man kan ta en ipren eller två och så mår man helt plötsligt mycket bättre. Då känns det ju helt fel att vara hemma. Men efter några timmar börjar man frysa igen och febern kommer tillbaks. Då blir jag ynklig. Så var det i natt. Jag sov inte många timmar. Låg och vred och vände mig i sängen och hade så ont överallt. Efter ett par till tre timmar tror jag iprenen kickade in, det är väldigt lång tid. Tar de så lång tid för tabletterna att värka? Då sov jag ett par timmar, sen vaknade jag igen å så har det hållit på hela natten. Blä!! tjock i huvudet är jag också. Bihålorna vill inte vara med. Nä nu ska jag sluta klaga! allt kommer bli bra tillslut .


//C


Ovido - Quiz & Flashcards