Alla inlägg den 8 juni 2009

Av C&M - 8 juni 2009 19:31

Det har gått ett par dagar utan att skriva något om landskampen nu.... den svider... hur fasen kunde de förlora? hur kunde de spela så uselt och hur fan kunde Kim Källström, denna i och för sig överkattade spelare, missa en straff? En straff som var ganska usel. Precis i rätt höjd för målvakten och han visar långt innan han lägger den var han tänker placera bollen. Hur tänkte han? Dessutom, Zlatan Ibrahimovich..... Zlatan! skytteligavinnare i italien... Zlatan fanns på plan och Kim tar straffen. Henke fanns på plan och Kim tar straffen.... Chippen fanns på plan och Kim tar straffen, Rasums fanns på plan och Kim tar straffen... ja ni fattar kanske var jag vill komma. Varför tog han straffen? Efter att han hade missat så gick matchen åt skogen för honom. Han missde massor, löpte fel, sluggade sig fram genom gräset. Han såg helt feltajmat ut. Och vad gjorde Lasse L åt det? Han lät honom spela vidare... What??? Varför bytte han inte ut honom redan i paus? Nä, han fick spela hela matchen och drog med sig resten av sverige i sitt taskiga spel. Viktor Elm visade klart att han skulle ha spelat mycket mer i matchen. Jag trodde inte det men den killen kommer bli riktigt viktig för landslaget framöver. OCH!!! hur kan två spelare som inte gör sitt bästa få spela? Zlatan och Henke försökte vid vissa tillfällen inte ens. Zlatan är så loj i landslaget. varför spelar han ens? Henkes bäst före datum har passerats, och de chanser han fick i lördags hade suttit om det hade varit för ett par år sedan. Ett inlägg från Zlatan tror jag, och Henke försöker sparka in en boll som var en solklar nickchans... istället för att nicka så förösker han stöta in den och skickar bollen långt upp på läktaren istället.... Har man två anfallare som inte försöker hela vägen så funkar det inte. Zlatans uppgift i landslaget är lite annorlunda än i Inter och jag vet inte riktigt hur Lasse försöker utnyttja hans talang, men han måste hämta boll alldeles för långt ner i planen... I inter får han komma rättvänd och spela bollen i löpande läge, i landslaget måste han göra allt själv. Det förändrades dock lite när Viktor kom in på planen. Det var då sverige fick lite chanser. Nä, jag säger två bröder Elm på planen i onsdag... då blir det bra. Varför inte slänga in den tredje också bara för att... Man blir allt lite stolt över att de har slagit igenom i Kalmar FF. Och så Micke Nilsson, denna ganska fega och försiktige spelare, hur tänkte han? vad gjorde han? jag fattar inte. stackaren, han var en stor del till att vi förlorade men det var inte bara hans fel. Hade vi kunnat göra mål hade vi inte förlorad och han hade inte blivit så stor syndabock. Så brukade jag alltid säga till M om hans släppte in något halv taskit mål och de förlorade pga det eller om de förlorade med ett noll eller liknande. Hade anfallarna gjort mål så hade de inte förlorat. Målvakter har ju en väldigt utsatt situation. 


Faktum kvarstår dock, vi spelade inte särskilt bra och gör man inte det så ska man inte till VM och spela. Vi är under ett generationsskifte känns det som. Spelare som i och för sig inte är så gamla börjar tappa stinget och vi måste få in nya spelare. Backlinjen håller skapligt än, men jag skulle vilja ha tillbaks Erik Edman. Mittfältet behöver Anders Svensson och Viktor Elm, inte Kim Källström och Daniel Anderssom. Andersson som hade en peak under EM förra året men som inte har presterat i landslaget sedan dess. Chippen presterar inte heller som han borde och jag skulle föredra en annan spelare på hans position. Elmander borde spela på Henkes plats, toppforward... Det är tragiskt med hans bror och jag känner med honom men det är nog bra att han inte spelar på onsdag, vi behöver en annan forward...


Varför är inte jag förbundskapten? Vi skulle ju vinna varje gång.... Jag väntar på samtalet förbundsordförande Lagrell...


//C

Av C&M - 8 juni 2009 18:29

Då var måndagen avklarad jobbmässigt. Vi somnade i skaplig tid igår vilket skulle ha inneburit 8 timmars sömn i natt om jag hade fått sova hela natten.  vid fyra vakande jag av en katt som var väldigt sugen på att vara uppe i ansiktet på mig. Jag försökte mota bort honom men det gick inge vidare. Han började gosa och trampa och jag hade inte hjärta att ta bort honom. Sedan gick M då vaknade jag också. Men det var ändå två härliga timmars sömn kvar.... trodde jag.... Innan sju, jag vet inte hur mycket innan, började det smälla här utanför och skaka tillfälligt i väggarna. Det var anläggningsarbetarna som hade börjat fixa till runt vårt hus. De grävde och åkte med maskiner och jävlades. Fan vad de lät. jag ville gå upp och skrika åt dem att lägga av. Men samtidigt vill jag ju få fint här utanför. Nu i eftermiddag ligger det jord istället för grus runt vår lägenhet. Det tar sig sa mordbrännaren.... Det blir nog gräsmatta här också...


Dock fick grävningen en liten bieffekt. När jag skulle gå i morse var det bara Zlatan som var framme. Jag såg inte röken av brutus. M hade sett honom innan han gick och han var tvungen att mota bort honom från att smita ut. Men jag klev upp var han som bort blåst. Han syntes inte till. Jag letade lite men var tvungen att gå. Både M och jag blev oroliga så jag åkte hem på lunchen för att leta efter honom. Jag hittade honom under soffan, livrädd. Han stirrade runt sig och jag var rädd att något hande hänt, att han hade fått en hjärnblödning eller nåt, jag vet inte. Tror inte ens katter kan få det men många tankar snurrade. jag fick ut honom från under soffan och såg då hur han gick lågt som en ferarri och tittade rädd bort mot altandörren och gick försiktigt in mot kattlådan.Det var så uppenbart att han var livrädd för de som var utanför och jobbade. det lät ju jättemycket så jag förstår honom. ibland small det så högt att huset skakade. Det var inte så kul. Men det verkar som att de är klara nu med att lägga ut sand utanför vårt hus. Hoppas de går vidare till nästa hus i morgon.


Jobbet var lite stressigt i dag men semestern närmar sig med stormsteg. Det är bara 6 1/2 vecka kvar nu tills den 24 juli som är min sista dag innan semestern =) Det går så fort... och snart är det midsommar men man önskar ju att vädret kunde vara bättre. hoppas det tar sig...


//C

Ovido - Quiz & Flashcards