Alla inlägg den 11 januari 2010

Av C&M - 11 januari 2010 23:46

Jag föstår inte varför alla blir så irriterade på Petter Northug. Eller, blir alla det. När de pratar på sporten och kommentatorerna som pratar säger hela tiden att vi som tittar stör oss så mycket på honom, så tror jag att många gör det i alla fall. Killen utnyttjar ju de egenskaper han är bäst på för att vinna. Vad ska han annars göra? Han vore väl så jäkla dum om han gick upp och drog i 3 mil så han sedan inte orkar spurta. Han är inte tillräckligt duktig skidåkare för att klara det. Därför hänger han på och är taktisk. Då har han krafter kvar och kan spurta ifrån allt och alla. Den enda som skulle kunnat haft en chans att slå honom är Björn Lind anno 2006, som han hopp spurtade till sig det där OS-guldet. Då åkte han som Northug gör idag. Det som stör mig, det är att ingen verkar fatta hur de ska slå killen. Dra i från honom tidigare. Kör slut på honom stenhårt. se till att ha en större lucka. Då orkar han inte/hinner han inte ikapp. Det är väl helt knäppt att irritera sig på någon som gör det han är allra bäst på. Dock kan jag tycka att det är bra att han får stryk nån gång så han inser att han är mänsklig. Blir  man för stor i skallen är det nog lätt att man släpper lite på träningen och vips så är man inte bäst längre.


Annars har det varit en helt vanlig, hektisk måndag. Fast vi börjar få lite ordning på grejorna på jobbet nu i alla fall   


//C

Av C&M - 11 januari 2010 23:36

För några år sedan åkte Falu BS ur högsta serien efter några ganska dåliga år. Jag har själv varit ganska ointresserad av bandy, men när man bodde i byn märkte man att bandy är en ganska stor sport där uppe. Det finns bandyplaner nästan överallt och när Obuchov (eller nåt sånt) regerade i Falu BS, så var de ett topplag som lirade slutspel. Sen lämnade han och det gick utför. Förra säsongen tog de sig äntligen tillbaks till Elitserien, och hur går det nu? som väntat för en nykomling. Näst sist, med 2 poäng. Hur de har lyckats ta de poängen är för mig märkligt. De förlorar med ganska stora siffror varje gång. De har 8 poäng upp till säkrare mark, med en match mindre spelad... Det är lite tråkigt. Bandy var som sagt en ganska stor sport i Falun länge. Nu vet jag inte hur mycket folk som går på matcherna, men bandyn känns som en utdöende sport. Den är väldigt centrerad till mellansverige, och med de stundande klimatförändringar är inte sporten vad den brukade vara. Coola grabbar som spelade ute i 20 minus utan att röra en min. Nu spelas det inomhus för att man inte kan garantera isen längre. Som sagt, jag är inget bandyfan men sporten som sig är en klassiker som jag önskar skulle få leva kvar som den alltid har varit. Det verkar dock svårt eftersom isen smälter bort.


Från det ena till det andra... igår var det avslutning av tour de idioter. Alltså, den där backen!! Utförsåkarna måste ju tycka att "de där längdåkarna är ju ena jävla idioter, vi åker ner men ni envisas med att åka uppför". Jag blir ju slut bara av att titta på det. Själv blir jag ju trött av att gå i en liten backe 100 meter (eller kanske inte men ni fattar). Jag blir imponerad av dem som åker touren men samtigit måste de ju vara lite kockobeng som gör det...


//C

Ovido - Quiz & Flashcards