Alla inlägg den 26 januari 2010

Av C&M - 26 januari 2010 21:23

av mig, M. Skriver kanske alltför sällan här men idag känner jag att jag bara måste. Läste ett mycket efterlängtat besked på aftonbladet.se; Spyker köper SAAB.....Jag jublar att jag även i framtiden, då det är dags att köpa ny bil, kan få köpa en SAAB. Fullkomligen älskar SAAB!! Har sedan vi ägde den första 9-5;an varit totalfrälst. När vi sen böt upp oss till en nyare årsmodell som går på etanol (vilket ger ytterligare drag i motorn) så är lyckan total vad gäller bilen.


Har pendlat mellan hopp och förtvivlan under de senaste månaderna och har mellanåt varit så heligt förbannad på GM som varit så fruktansvärt barnsliga under hela processen och bara lekt med känslorna hos de stackars anställda på SAAB som såklart skulle vara de största förlorarna om SAAB lagts ner. Och sen har ju regeringen varit löjligt passiva och det har känts som de i princip struntat ifall X antal tusen blivit av med sina jobb......Samma regering som dyrt och heligt lovade att arbetslösheten skulle sjunka om de fick makten. Det har ju verkligen funkat. Arbetslösheten är högre nu än när de tog över. Det enda som de lyckats med är att sänka skatten så de med högst inkomst (läs moderater och moderata politiker) fått mer över i lönekuvertet. Fick ett brev för nån vecka sen där det stod att jag skulle få 374 kr mer över efter skatt i fortsättningen. Jippi....Jag skulle hellre betala det i skatt och såg hellre att det går till förbättrad sjukvård, bättre socialt skyddsnät och hjälp till de som har det svårare än mig i samhället.
Men det är väl klart att de som har alldeles för höga löner för sitt jobb, politikerna, kämpar för skattesänkningar. I deras brev de fick från skatteverket stod det inte 374 kr, utan förmodligen ett fyrsiffrigt belopp, kanske ett femsiffrigt i vissa fall?

Nu har vi ju i och för sig haft en kris under -09 som inte varit till fördel för sveriges ekonomi. Men kris eller inte så ska inte omvänd Robin Hood-politik få bedrivas. De rika tar från de fattiga känns det som.


Nu till nåt mer positivt. Leksand. Mitt älskade Leksands IF. Äntligen ser vi ut att ha en målvakt som håller klassen att ta upp Leksand i elitserien. Lite konstig värvning idag dock av en äldre målvakt som back-up till Jocke. Virtta verkar vara en spelare som kan passa in. Rutin hos honom. Men det känns ändå som att det behövs en spelande back som kan sköta uppspel men även kan hålla rent framför målet.


Får väl se om ni orkat läsa ända hit, förmodligen inte. Kan hända att jag skriver nåt mer, kanske. Tar ju sån tid för mig att skriva med pekfingervalsen och har sällan tålamodet att skriva.


Tack för mig//M



Ovido - Quiz & Flashcards