Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Religionskunskap i skolan

Av C&M - 11 oktober 2010 21:42

Jag blir lite irriterad på vår skolminister som går ut och säger att han och regeringen kör över skolverket och ser till att huvuddelen i religionskunskapen som barnen läser i skolan ska handla om kristendom. Varför? Vi har ingen stadsreligion längre, varför ska det då undervisas i kristendom mer än andra religioner? Skolverket gör helt rätt som inte vill skilja på undervisningen i olika religioner, men då går vår regering in och ändrar deras beslut. I den oroliga tid som vi lever nu, där krig pågår mellan så många religioner, är det jätteviktigt att barn får lära sig hur religionerna funkar och vad de innebär. Det är jätteviktigt att de lär sig det i skolan, av neutrala lärare, inte av föräldrar som kan ha alla möjliga åsikter. Religion kan vara jättefarligt om den missbrukas, men den är också en räddning för många, nåt att hålla i och trösta sig med. Ett sätt att leva. Det gäller alla religioner, inte bara kristendom.


//C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C&M - 11 februari 2012 20:58

Jag går runt på stan och känner sig som världens tjockaste och fulaste människa. Så går jag in i en provhytt och ser nån i spegeln som faktiskt inte ser så jävla tjock ut... tänker hm... hon ser ju nästan, men bara nästan, ok ut... undrar hur det kän...

Av C&M - 16 oktober 2011 17:21

För två år sedan skrev jag här om att jag va rädd för att en Irit va på gå... Den där jäkla iriten verkar gå som ett klockspel... eller vad man nu säger... Den här helgen fick jag en igen. Den verkar gå på schema. Förra året hade jag inflammationen i...

Av C&M - 15 oktober 2011 00:42

Det här är roligt. Katten påminner så jäkla mycket om Brutus...   //C ...

Av C&M - 15 oktober 2011 00:19

Det är bara att inse att man blir äldre... Fy fan va tråkigt det är! Att inse att jag spenderade mina twenty something med att vara tjock som en blobb känns ju sådär lagomt kul också. Nu får man liksom göra det man kan för att inte se ut som 7 svåra ...

Av C&M - 8 september 2011 21:27

Usch och fy va tragiskt. En så ung människa och ett sånt förjävligt öde. Jag kan inte ens försöka börja förstå vad hans familj går igenom just nu. Han verkade vara en ganska skön kille. Jag har två minnen av honom som står i särklass från alla andra....

Ovido - Quiz & Flashcards