Alla inlägg under mars 2010

Av C&M - 23 mars 2010 22:13

Hm... såg ett inslag på fyrans nyheter som handlade om p-vakter i simrishamn (spännande inslag måste jag säga), reportern hette Andréas. Vem sätter en ´ovanför e i Andreas. Betoningen ligger ju alltid på e i namnet Andreas. Varför lägger man till en ´då? Knepigt.


//C

Av C&M - 22 mars 2010 00:05

Alla som känner mig vet att jag har en enorm förkärlek för skidsport. Utförs, slätförs och med gevär. Allt går lika bra. Igår fick jag äntligen uppleva sporten på nära håll, vi var ju i Falun och kikade på svenska skidspelen, världscupfinalen. Vi har varit där en gång förut men då var mitt intresse inte lika stort och vi hade inga direkt duktiga åkare just då. Jag tror i och för sig Per Elofsson var med då och vi såg avslutningen på stafetten som gick sista dagen. Sverige förlorade då spurten mot Norge, tror det var Elofsson mot Thomas Alsgaard... I år var det en annan norrman som slog knock på Sverige och alla andra. Han är ganska otrolig den där Northug, och jag fick med honom på bild. Det är han med den gula västen närmast kameran.

Det var ganska mycket folk som kom och tittade.

 

Såhär glad var jag över att få kolla på skidåkarna. Här var jag lyckligt ovetande om att vi hade ställt oss på ett ställe där man inte såg åkarna på de första två varven.      


Annars började dagen ganska bra med att vi körde fast i leran när vi försökte hjälpa en annan bilist få komma upp ur leran...


Skidåkning är en ganska krävande sport att titta på live, man får springa emellan ganska ofta för att se åkarna så mycket som möjligt. Vi fick nästan lika mycket träning som åkarna (obs, skämt). När vi sett dem på nära håll, och upptäckt ur jävla brant mördarbacken är så har vi insett att de som håller på med den där sporten är lite knäppa i huvudet. Varför gör de det där frivilligt? Kul var det dock! och vi såg Jenny Kallur också....


Som tur var tog Kalmar en pinne idag, ett poäng är mer än inget!


//C

Av C&M - 21 mars 2010 22:40

Varit uppe i dalarna i helgen och hälsat på  släkt och tittat på skidor. Skidorna tror jag C skriver om mer senare. Jag håller mig till att tacka för en trevlig helg med mycket lek med lilla V. Min systerson V är en underbar kille med så många påhitt och ideér. Full med skratt och alltid beredd med en kram eller puss. Gullig trots den stora, enormt stora, oviljan att lägga sig i lördagskväll, men det berodde nog mest på att "Mobro och Issi" var på besök och att då ska det lekas och inte sovas.


Tack allihop för en underbar helg.


Vad är det med folk som ska köra i vänsterfilen på motorvägar, t.ex E18 mellan Enköping och Stockholm, och kör i 80-90 km/h??? Spelar ingen roll om det går 70 km/h i högerfilen så får man f-n flytta på sig när det kommer någon som vill och klarar av att köra på angiven hastighet, dvs 110 km/h!! Blir så trött! En ny trafikregel bör vara att man inte får köra mindre än 105 km/h i vänsterfilen där det är 110 km/h. Eller mindre än 115 km/h på 120-väg osv. Inför lägsta tillåtna hastighet nu!


En snabb rad om Leksand; Blir så trött. Har faktiskt inga höga förhoppningar inför årets kvalserie. Med en så pass svag allsvenska (ja, de vann hela serien men ser man till facit så vann LIF aldrig mot AIK, Växjö och Almtuna på bortaplan) i ryggen så är nog chansen väldigt liten med avancemang i år. För om vi ska gå upp krävs minst vinst på bortaplan mot två av de tre allsvenska lagen och oavgjort mot de två elitserielagen. Och sen såklart vinst i alla hemmamatcher. Som det ser ut nu så måste vi slå AIK borta och det har inte hänt på många år.


Jag hoppas, hoppas att jag har fel men det känns inte positivt just nu.


Stå ut med mig i två veckor nu C, för trots att jag sagt att jag inte ska ta kvalserien så hårt så vet du, likväl som jag, att jag kommer bry mig och lida oerhört  


Blev många rader om LIF till slut. Ändå. Typiskt.


//M

Av C&M - 17 mars 2010 00:15

OBS!! Det här är inget kvinnofientligt inlägg eller något sätt att provocera på. Ni som tror det kan sluta läsa på en gång. Med risk för att få mycket skit måste jag ändå framföra min åsikt. För mig känns ordet feminism som ett fult och gammaldags ord. Jag tycker inte ordet borde få finnas längre. För mig finns bara jämnställdhet, inga gränser mellan könen, alla ska behandlas lika vare sig det är en man eller kvinna, svensk eller från något annat land. Mörk eller ljus spelar ingen roll, alla är precis lika mycket värda och ska ha lika mycket betalt och samma rätt i livet. Alla ska få samma vård, lika lön för samma jobb och behandlas på samma sätt. De som kallar sig feminister och som aktivt försöker påtvinga andra feminism är inte bra för oss kvinnor, det gör att folk som inte förstår bättre blir rädda och det folk är rädda för tycker de inte om.


Tyvärr är inte vårt samhälle jämnställt idag, kvinnor har inte samma lön som män, kvinnor får inte lika bra behandling inom vården, de bemöts inte med samma respekt som män, kvinnan objektifieras på daglig basis och det anses ok. Jag kan fortsätta att dra upp tillfällen då kvinnor inte behandlas lika, eller påvisa hur svenskar med utlänsk bakgrund inte behandlas rättvist men jag tror jag har fått fram vad jag vill säga. ALLA ska behandlas lika och det betyder att alla kvinnor ska få vara precis som de vill, liksom alla män. Att sätta en stämpel på det, ett ord som för många klingar illa, är dock bara hämmande för utvecklingen. Självklart ska det finnas krafter som driver kvinnans roll framåt och som jobbar för att vi ska få samma rättigheter också, men det är inte bara vi som har hamnat under svenska mäns nivå. Vi måste jobba aktivt för att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter och vi är långt ifrån framme. Snälla feminister, kalla er jämnställdhetskämpar eller något annat bra istället, ordet feminist bygger bara upp rädsla.


//C

Av C&M - 13 mars 2010 21:53

Sådär ja...Då slipper vi se Sverige i stora finalen för den klarar inte ens semifinalen....Bra svenska folket...Totalt fel låt som vann....//M

Av C&M - 13 mars 2010 21:05

Jag har ju tidigare sagt att jag inte tycker melodifestivalen är så bra i år och det står jag fast vid. En del låtar hör inte hemma i årets festival, men jag har några favvisar i alla fall. Jag gillar Salem al Fakir, Anna Bergendahl och sen har jag en soft eye för Ola... Salem gillar jag sarkt just nu. Oerhört bra text. Lyfter upp mig nu.


På tal om melodifestival, för några somrar sedan när M jobbade på Öland på sommaren och jag pluggade stod vi i kön till BEMs gatukök i Borgholm, och några onyktra killar bakom oss började ropa och prata med M. "Men det är ju han ju, han som sjunger... men det är ju du ju.... Peter Jöback! Sjung nåt då!!" Det var bland det roligaste jag varit med om. Min Jöback!



//C

Av C&M - 13 mars 2010 17:53

Jaha, det var den seriepremiären. Vad ska man säga? Kalmar var det klart överlägsna laget, med spelidé, målchanser och spel. Vad hade IFK? Glenn hysén, nej just det... nån annan Hysén. Minns inte vad han heter. Kalmar förde matchen, hade den där de ville och spelade bra fotboll på den urusla planen, ett ribbskott och sen en straff. Tre stora fel av domarna gjorde att matchen gick till IFK.

1, vid straffen gick Christensen för tidigt, långt för tidigt. Där ska domarna reagera och låta straffen gå om.

2, 0-1 målet kom efter något som skulle varit frispark till Kalmar. Emin Nouri var på väg in i göteborgs straffområde när han blev fälld, ett klockrent krokben men ingen frispark och Göteborg vände när de tog bollen oschysst. Friläge och ett noll.

3, 0-2 målet föregicks av en helt felaktig frispark till Göteborg. Kalmarspelaren och Göteborgsspelaren gick axel mot axel och Kalmarspelaren tog bollen. Domaren blåser frispark och det blir mål i den efterföljande sekvensen.


Göteborg spelar bara på sitt försvar. Stänger totalt på sin planhalva och skiter i att anfalla. Och folk säger att Kalmar spelar tråkig fotboll. Kolla på IFK GÖTEBORG då!!!! Fy fan, tråkigare fotboll får man väl leta efter. Jag är inte orolig dock, jag tror att det kommer gå kanonbra ändå för Kalmar men det är såklart jobbigt med ett sånt här resultat i första matchen. Förra säsongen inleddes ju med några dåliga resultat men det gick ju ganska bra tillslut ändå.


I övrigt är det väl lite kämpigt just nu.


//C

Av C&M - 11 mars 2010 19:28

Nu ska vi snart äta. M har gjort jättegod mat idag, kyckling med rödcurrysås. Jag är så himla slö och trött så jag sitter och tar det lugnt i soffan. Fan va jag har det bra!


//C

Ovido - Quiz & Flashcards